Dagje van alles - Reisverslag uit Silverton, Zuid-Afrika van Ben Rietveld - WaarBenJij.nu Dagje van alles - Reisverslag uit Silverton, Zuid-Afrika van Ben Rietveld - WaarBenJij.nu

Dagje van alles

Door: Ben

Blijf op de hoogte en volg Ben

09 Maart 2010 | Zuid-Afrika, Silverton

Nadat we zondag avond hadden gegeten zijn we bij Dolf langs geweest. Bij Dolf hebben we koffie gedronken met een mini koeksister. Weer even met Dolf zijn moeder gesproken en wat ik nooit hebt geweten is dat "die tannie" van 1938 tot 1945 (leerling)verpleegster in Utrecht is geweest dus de 2de wo in Nederland heeft meegemaakt.

Maandag ben ik met de Princes naar Herman geweest. Herman ziet er goed uit en heeft een mooie van der Merwe tan. We hebben zijn motoren bekeken en een beetje bijgekletst. Op de terugweg heb ik loodvrij getankt maar dat was niet goed en nu moeten er twee flesjes loodvervanger in.

S' avonds zijn we naar een site geweest en we hadden "shut down" cola mee. Voor mij allemaal nieuw maar ik kan er nu meer over vertellen.

Deze site is in Bapsfontein en het is van een telecom bedrijf. Het is een stuk grond met een hoge mast vol schotels en antennes voor mobile comminicatie. Daaromheen containers met apparatuur en enorme bundels met kabels.
Er werd een "game plan" gemaakt. "Eers skakel ons daai generator uit, dan gooi ons die mains daar af, die anner generator sal inskop, ons behoort dan weer skops op daai lead light te he, julle boor 'n gat daar en trek die kabel deur, ons gaan die kabel by mains oor gooi"
Langzaam aan kreeg ik in de gaten dat de oude generator door een nieuwe werd vervangen. We hebben het hier over drie fase 400 volt systemen en de nieuwe generator staat mijn slaapkamer vol, de kern van de kabels die worden "omgeswaai" zijn 70mm.

Om 20.00 uur werd het "game plan" ingezet maar niet nadat Thijs een niet geisoleerde dopsleutel op een fase van een (volgens mij) live 400 volt draad zetten. Ik keek al waar ik zijn shirt kon pakken om wegte trekken wetende dat het hem niet veel zou helpen. Toen Kevin aan een van de leerlingen vroeg waarom Thijs niet in een hoopje as was veranderd wist ik zeker dat het een live draad was en ik er af bleef tot het uitgeschakeld was.

Tegen 22.00 uur was het klaar maar er waren problemen met de generator, die wou niet uit toen de mains werd ingeschakeld. Best eng als zo'n beest van een apparaat een eigen wil lijkt te hebben maar er is een grote rode knop op het apparaat. De spanning dat nu van de mains komt is 430 volt en meer dan besluit de generator "nee fok dis nie reg nie" en blijft zelf stroom leveren. Na afloop hebben we met z'n vieren "shut down" cola gedronken, een gewone flesje cola waar een beetje is uitgehaald en weer aangvuld met brandy.
Onderweg naar huis werd Kevin gebeld en we moesten terug, weer wat geklust er was nog "shut down" cola en om 2.00 uur waren we thuis. Ik ging naar bed maar Kevin ging nog naar kantoor "so bietjie papierwerk reel" wat 24 uurs economie Kevin slaapt nooit! Umbani, het bedrijf van Kevin en Gina hebben nu plotsklaps orders uit de voetbal pool binnen waaronder het aanleggen van verlichting in enorme voetballen op een bergrand dus veel om handen op dit moment.
Hoewel ik andere avonden tijdens het schrijven steeds in slaap viel en om de 5 minuten met m'n telefoon in de hand wakker werd wist ik dat het vanavond een grote spelfout zou worden.

Mooi blij
Ben

  • 09 Maart 2010 - 15:51

    Rob:

    Wanneer gaan jy vir SW kuier?

  • 10 Maart 2010 - 00:31

    Stef:

    Ah Ben, Het doet je geen goed he dat verblijf in je geliefd SA. Je wordt steeds minder makkelijk te volgen..........
    Je moet dadelijk weer die inburgeringscursus doen. Wel veel lol zo te lezen, hoop dat je je evenwicht weer gevonden hebt inmiddels?

    Groet uit de stad
    Waar de skye the limit is ......
    Mooi Blij in Roterdam
    Stef

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Silverton

Visit2010

Visite

Recente Reisverslagen:

20 Maart 2010

Over en uit

17 Maart 2010

Laatste dag + eeste deel terug reis

16 Maart 2010

vertrek

16 Maart 2010

Zondag, dag twee op de Silverton site

16 Maart 2010

Silverton site
Ben

Actief sinds 14 Feb. 2010
Verslag gelezen: 114
Totaal aantal bezoekers 19757

Voorgaande reizen:

01 Mei 2014 - 23 Mei 2014

Family-reunion-USA

29 Februari 2012 - 17 Maart 2012

Met Mark door het

03 Maart 2010 - 17 Maart 2010

Visit2010

Landen bezocht: