Zondag, dag twee op de Silverton site - Reisverslag uit Silverton, Zuid-Afrika van Ben Rietveld - WaarBenJij.nu Zondag, dag twee op de Silverton site - Reisverslag uit Silverton, Zuid-Afrika van Ben Rietveld - WaarBenJij.nu

Zondag, dag twee op de Silverton site

Door: Ben

Blijf op de hoogte en volg Ben

16 Maart 2010 | Zuid-Afrika, Silverton

Suid-Afrika is altijd een land van tegenstellingen geweest, zover mijn geheugen strekt tenminste. Het is vandaag zondag, de winkels zijn open midden op de weg staat een vrachtwagen met een vette generator te wachten om te worden afgeladen & geinstalleerd en op het perceel naast de site wordt een kerkdienst gehouden.

Er zijn minder mensen op de site dan gisteren, toen waren er ook een paar "casuals" (soort van uitzend krachten die zichzelf op de hoek van een straat adverteren met een verfroller, metsel gereedschap etc.)

De vrachtwagen, trekker met dieplader, moet over een inrit met slagbomen voor personen auto's waar ook nog een boom voor staat. Met diep respect hebben we staan kijken hoe de (jonge) chauffeur het sissende en stuiterende gevaarte met enkele millimeters ruimte achteruit door de hindernissen loodsten. De man die met de andere vrachtwagen met hijskraan stond te wachten nam het ruim dertien ton wegende gevaarte vakkundig in de riemen. Het was nog een hele klus om de generator over de kabels "donkie pielle"(sorry voor het taalgebruik) te manoeuvreren.

Zondag middag ben ik bij Gina op het "Silver lakes estate" wezen "kuieren". Dit is een omheinde en bij de poorten beveiligde woon gebied. Hoe groot het is weet ik niet maar om de golfbaan heen staan honderden en misschien wel duizenden huizen in alle soorten en maten. Allemaal vrijstaande kasteeltjes in Nederlandse begrippen tegen vanaf prijzen waar je in Groningen nog geen eengezins woning voor kan kopen.

We hebben wat gedronken en ik heb een duik in het zwembad genomen, niet te wild want zo groot is het zwembad nou ook weer niet. Charlie de labrador zwom een paar rondjes mee om af te koelen, dat doet hij ook uit zichzelf als er niemand in de zwembad is. Sammy het erg leuke 6 weken oude Jack Russel loopt op een afstand om het zwembad heen. Ik heb der in het zwembad gezet en ze zwemt als een speer naar de kant waar Charlie bezorgd staat te wachten.

Na het zwemmen hebben we een flinke wandeling om de golfbaan gemaakt en halverwegen in het clubhuis wat gedronken. Bij vertek begon het een beetje te regenen, druppels zoals ik ze van vroeger ken, na 4 druppels ben je door nat en het water is warm. Sammy stapten dapper mee maar heeft de grootste gedeelte op een schouder liggen slapen. Charlie was ook moe toen we thuis kwamen en nam gelijk een duik in het zwembad.

Nadat we de bbq hebben aangestoken hebben we Charlies voorbeeld gevolgd met een duik. Na het zwemmen nog even met de bbq gespookt maar het ging niet lukken om er vlees op te krijgen dus maar in de oven gebakken, toch weer wat vaker met de bbq oefenen.

Ondertussen waren de mannen in Silverton nog met de generator bezig, die nacht in de stille uren was de "shut down" gepland, dat is het overschakelen van de oude naar de nieuwe generator. Tijdens het testen bleek er iets mis met de communicatie tussen de generator en de rest van het systeem, het is 4 uur geworden.

Ik ben bij Gina, huis met genoeg slaapkamers, blijven slapen. Toen we maandag morgen om 7.30 op kantoor kwamen zaten de hevig vermoeide mannen zich met koffie alweer klaar te stomen voor een nieuwe dag.

Ik heb een paar foto's die komen er iets later op.

Mooi bly
Ben

• 16 Maart 2010 - 16:04

Karin:

Ik haal je op hoor.....daar was ik van uit gegaan en ik heb er ook een vrije dag voor geregeld!
    Tot morgen!